Menu

Czy w ciąży można jeść jajka?

Ciąża jest stanem radości oraz oczekiwania, warto jednak upewnić się, że przyszła mama dostarcza dziecku wszystkich niezbędnych substancji oraz witamin umożliwiających właściwy wzrost i rozwój. Czy w trakcie 9 miesięcy należy sięgać po jajka, a jeśli tak to pod jaką postacią?

Ciąża a jajka

Zanim rozpoczniemy debatę na temat jajek warto wiedzieć co znajduje się w ich składzie. Przeciętne jajko to przede wszystkim woda (aż 75%), 12% to z kolei białko, 10% to tłuszcz, a 1% to węglowodany. W składzie jajek wymienia się również aminokwasy, witaminę A, C oraz D, wybrane witaminy z grupy B, choliny, kwas foliowy i inne. W związku z tym każda kobieta w ciąży powinna sięgać po jajka i wprowadzić je na stałe do swojej diety. Oczywiście wyjątkiem są panie, które zmagają się z uczuleniem na kurze jajka. Należy jednak bezwzględnie uważać na sposób ich przyrządzenia, gdyż brak poddania ich obróbce termicznej może wpłynąć negatywnie na stan zdrowia zarówno kobiety, jak i dziecka.

Jednakże, nie tylko sposób przygotowania jajek jest ważny. Niezwykle istotne jest jego pochodzenie. Warto sięgać tylko i wyłącznie po jaja kur hodowlanych w naturalnych warunków, czyli od rolników i farmerów. Przysługuje im się klasa A0 i noszą miano jajek ekologicznych. Jajka, które otrzymały klasę A1 to wolny wybieg, klasa A2 to jaja z chowu ściółkowego, a A3 to oznacza chów klatkowy. Wszystkie jajka, które znajdują się w kategorii poniżej A1 nie powinny trafiać na nasze stoły, a już przede wszystkim nie powinny spożywać ich kobiety w ciąży.

Jak przygotowywać jajko?

Jajko może być zarówno gotowane, jak i smażone, gdyż pod każdą postacią zachowuje większość swoich składników odżywczych oraz witamin, które zostały wymienione w poprzedniej części. Należy jednak mieć na uwadze, że jajko gotowane jest mniej kaloryczne, a przyszła mama powinna mimo wszystko unikać smażonych potraw, stąd taki wybór okaże się na pewno lepszy oraz zdrowszy.

Całkowicie zabrania się jedzenia surowych jajek. Jest to związane z możliwością zarażenia się salmonellą oraz toksoplazmozą. Oprócz tego, kiedy spożywa się zbyt dużo surowych jajek w organizmie zaczyna zanikać witamina B7.

Jajka można więc spożywać każdego dnia, najważniejsze aby zostały poddane obróbce termicznej, gdyż wszystkie możliwe choroby oraz bakterie zostają wtedy zlikwidowane. Ciemne pieczywo, jajko oraz ulubione warzywa to jedna z najlepszych propozycji na śniadanie.

131 views