Menu

Dieta kobiety ciężarnej

Wiele kobiet źle rozumie pojęcie słowa dieta w czasie ciąży i jedzą o wiele większe ilości niż powinny, albo objadają się niezdrowymi przekąskami, gdyż w ich mniemaniu w tym stanie wszystko jest dozwolone. Prawda jest całkiem inna, gdyż w trakcie noszenia dziecka pod sercem należy spożywać tylko o 300 kcal więcej każdego dnia. Czego nie może zabraknąć w diecie?

 

Jak należy się odżywiać?

Przyjmuje się, że kobieta, która przed ciążą miała normalne proporcje sylwetki może przytyć między 11 a 16 kilogramów i będzie to całkowicie normalna sytuacja. Wszystko co powyżej, albo poniżej świadczy o złym skomponowaniu diety. Duży przyrost masy ciała w ciąży wcale nie przekłada się na urodzenie zdrowego, dużego dziecka. Wręcz przeciwnie, wielokrotnie raczej szczupłe kobiety rodzą dzieci sporych rozmiarów, a panie, które przytyły sporo w trakcie ciąży nie mają się czym pochwalić. Wszystko wiąże się z właściwymi wyborami. To co ląduje na talerzu odgrywa bardzo ważną rolę przez całe 9 miesięcy, o czym nie można zapomnieć?

W trakcie ciąży należy myśleć zarówno o rozwoju dziecka, jak i samej sobie. Konieczne jest stworzenie odpowiedniej diety bogatej w witaminy, białko, żelazo oraz węglowodany. Warto jednak zdawać sobie sprawę w jakich proporcjach należy je przyjmować, aby nie zmagać się z żadnymi powikłaniami zarówno w trakcie ciąży, jak i po jej zakończeniu.

 

Bez tego nie można się obejść

Woda stanowi bardzo ważny element diety każdego człowieka, a w trakcie ciąży trzeba jeszcze zwiększyć wypijane ilości. Jest to ściśle związane z większą objętością krwi występującą w ciele. Najlepiej przyjmować od 2 do 3 litrów wody, która powinna mieć niezmienioną postać, ewentualnie można pić zupy oraz świeże soki. Należy zrezygnować z napojów gazowanych, kawy oraz herbaty.

Witaminy odgrywają niezwykle istotną rolę w rozwoju płodu. Jeżeli wyniki badań kobiety ciężarnej są właściwe nie musi ona przyjmować suplementów diety. Należy się jednak upewnić, że jest ona bogata w witaminę B, która występuje w fasoli oraz innych warzywach strączkowych.

Białko odpowiada za budowanie tkanek, mięśni oraz organizmów wewnętrznych, można je znaleźć przede wszystkim w mięsie, rybach, orzechach oraz jajkach. Nie może go zabraknąć.

Żelazo stanowi bardzo ważny mikroelement, który jest wymagany przez organizm w procesach krwiotwórczych oraz w dostarczaniu odpowiednich ilości tlenu. Dzięki jego obecności kobieta nie zmaga się z anemią. Przypomnijmy, że anemia negatywnie wpływa nie tylko na samą kobietę, ale również na jej nienarodzone dziecko.

Warto także spożywać błonnik, który zapewnia mniejsze problemy trawienne oraz wpływa na właściwy rozwój układu pokarmowego maleństwa.

44 views