Menu

Jak panować nad emocjami w ciąży?

Huśtawka nastrojów to jeden ze stanów, który towarzyszy noszeniu dziecka w brzuchu. Hormony w organizmie szaleją, czasem dochodzi do tego dyskomfort i bezustanne podjadanie i mamy obraz 9 miesięcy, które nie są łatwe dla żadnego z domowników. Czasem bezdenna rozpacza, a za godzinę tańczenie z radości… Jak sobie z tym radzić?

Sprawdzone sposoby na zmienne nastroje

Już na wstępie warto zaznaczyć, że zmiany nastroju pod żadnym względem nie są winą kobiety. W jej organizmie odbywają się ogromne zmiany, które zarówno dla niej, jak i dla dziecka są całkowitą nowością. Odbywa się tak zwana burza hormonów w trakcie, której niektóre sytuacje nieco przerastają przyszłą mamę. W jednym momencie odczuwana jest ogromna euforia, a następnie pojawiają się wątpliwości odnośnie przyszłego macierzyństwa i trudnej roli, która na zawsze odmieni życie. Nastroje uwarunkowane są również obciążeniem psychicznym, bezustannym zmęczeniem oraz estrogenem i progesteronem, których proporcje pozostają zaburzone. Sytuacja jest najtrudniejsza w pierwszym trymestrze, a od 10 tygodnia teoretycznie wszystko powinno iść z górki, gdyż najważniejsze zadanie do którego przygotowuje się organizm to poród.

Nie trzeba jednak załamywać się i uprzykrzać życia całej rodzinie, gdyż istnieją sprawdzone sposoby, które wspierają kobiety w trakcie zmagania się z humorami. W pierwszej kolejności nie należy przesadzać z przygotowaniami, gdyż dopięcie wszystkiego na ostatni guzik nie jest zdrowe, ani też możliwe, dlatego już na wstępie należy wyluzować. Wykonywanie domowych prac i szalone zakupy nie wpłyną dobrze na stan zdrowia, a do tego mogą nawet zaszkodzi dziecku. Pociecha nie potrzebuje idealnie wysprzątanych pokoi, umytych okien oraz czystych szaf. Najważniejsza jest zdrowa i wypoczęta mama. Sen również odgrywa istotne znacznie i znacznie poprawia nastrój oraz ogólne samopoczucie. Warto więc upewnić się, że w nocy przesypiamy około 8 godzin, a w ciągu dnia także warto znaleźć czas na krótką drzemkę. Aktywność fizyczna to kolejny bardzo ważny krok. Nie należy się przemęczać i forsować, ale spacer na świeżym powietrzu, albo joga to idealne rozwiązanie. Ćwiczenia sprawiają, że napięcie nagromadzone w organizmie zostaje szybko usunięte, a do tego poziom stresu zdecydowanie zmniejsza się. Warto też udać się na masaż, który poprawia ogólne samopoczucie i wpływają kojąco nie tylko na mamę, ale również dziecko odczuwające wszystkie nastroje i zmiany. Warto też porozmawiać z ukochanym, gdyż jego wsparcie jest cenniejsze niż najlepszy masaż, sen czy spacer.

370 views