Jak radzić sobie ze skurczem łydek w ciąży

2016-01-14 21:50:22

Pojawiają się nagle, zazwyczaj w środku nocy skutecznie wybudzając ze snu – skurcze łydek – to dolegliwość, na którą cierpią kobiety w II i III trymestrze ciąży.

Im bliżej do porodu, tym te mogą być bardziej uciążliwe. Podpowiemy wam, w jaki sposób można poradzić sobie z tą przypadłością i kiedy należy udać się do lekarza.

Skąd te skurcze?

Pomimo prób ustalenia skąd się biorą skurcze łydek w ciąży trudno doszukać się jednego, kluczowego powodu. Nie mniej jednak niemałe znaczenie ma sam stan ciąży, rosnący brzuszek i powiększająca się macica. Wraz z jej wzrostem pojawia się ucisk na nerwy oraz naczynia krwionośne, nogi są gorzej ukrwione co z pewnością jest jedną z przyczyn bólu mięśni. Dodatkowo organizm ciężarnej kobiety wykonuje prawdziwie morderczą pracę, także podczas snu. Musi zaspokoić potrzeby zarówno mamy, jak i maleństwa, stąd wszelkiego rodzaju witaminy i minerały są dzielone na dwoje, a zapotrzebowanie niejednokrotnie nie jest współmierne z regularnymi dostawami wszystkich minerałów. W związku z tym dochodzi do zaburzenia gospodarki elektrolitowej, w której zaczyna brakować potasu, fosforu, magnezu oraz wapnia. Inną przyczyną może być powstały w naczyniach krwionośnych skrzep, dlatego uporczywych skurczy łydek nie można bagatelizować.

Co w ciąży na skurcze łydek?

Skurcze łydek są naprawdę bolesne i trudne do opanowania, na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym można je zminimalizować, a nawet całkowicie wyeliminować. Warto przyjrzeć się swojej diecie i zadbać o nogi. Dieta ciężarnej jest dość specyficzną i ponad wszystko zdrową, nie mniej powinna się zmieniać wraz z biegiem ciąży. W okresie, w którym brzuszek staje się coraz bardziej wydatny, dieta powinna zawierać dużo produktów bogatych w potas, magnez oraz wapń. Zbawiennymi kopalniami potasu są: pieczone i gotowane w mundurkach ziemniaki, gotowane buraki, surowe i al'dente zielone warzywa, pomidory i sok pomidorowy, a także ryby tj. makrela, łosoś i śledź. Jeśli wolimy owoce potas znajdziemy w winogronach, bananach, morelach, brzoskwiniach, owocach cytrusowych. Idealną przegryzką potasową są pestki słonecznika. Magnez uzupełnimy wybierając ciemną czekoladę, kakao, banany, orzechy oraz zielone warzywa i pieczywo razowe, kasze, ryby i nabiał. Ten ostatni jest cennym źródłem tak potrzebnego wapnia, które jest obecne także w sardynkach i szprotkach z ośćmi (w formie „z puszki” lub wędzonej), w orzechach i słoneczniku, serkach tofu, ziarnach soi, oraz w jarmużu i brokułach.

Skurczowe pogotowie

Nocne ataki skurczu łydek możemy z powodzeniem niwelować, nie tracąc cennego, nocnego snu. Właściwa pielęgnacja nóg i traktowanie ich ze szczególną uwagą sprawia, że te odwdzięczają się spokojem. Po pierwsze należy unikać zbyt długiego stania i siedzenia w jednej pozycji. Jeśli wykonujemy pracę wymagającą siedzenia koniecznie należy robić przerwy, wstać i chwilę się przespacerować. Warto oduczyć się zakładania nogi na nogę, siedzenia ze skrzyżowanymi i zgiętymi nogami, a także spania z wyprostowanymi i ułożonymi równolegle do tułowia, które powinny być zgięte i lekko uniesione ku górze – pomocne okażą się profilowane poduszki dla ciężarnych. Dobrym pomysłem jest sięgnięcie po specjalistyczne rajstopy uciskowe, nie mniej wybieramy wyłącznie te przeznaczone dla kobiet w ciąży. Do wieczornych rytuałów włączmy relaksującą kąpiel stóp połączoną z masażem całych nóg, który usprawnia przepływ krwi. Całość można uzupełnić polewaniem nóg naprzemiennie zimną (nie lodowatą) i ciepłą, ale nie gorącą wodą. Kiedy skurcz przypiera o atak zaczynamy działać pomału, acz zdecydowanie masując bolące miejsce – idealnie, jeśli mamy frotową rękawicę do masażu lub szorstki ręcznik. Pomocnym jest także zadarcie palców stopu ku górze (nigdy w odwrotną stronę! ) i powrócenie do masażu. Ulgę przynoszą również zimne kompresy. Panie, które są w stanie usiąść mogą położyć obolałą stopę na zimnej podłodze, podciągnąć palce stóp do góry i uciskać ręką na kolano.

Nie lekceważ!

Jeśli, pomimo zmiany diety, masażu i większej dbałości o nogi skurcze łydek nie dają za wygraną koniecznie należy skonsultować się z lekarzem. Może się bowiem okazać, że mamy do czynienia ze skrzepem, lub konieczne będzie włączenie odpowiednich preparatów magnezowych.

Uwaga!

Witryna co-w-ciazy.pl nie zastępuje wizyty w gabinecie lekarskim i nie służy samoleczeniu. Zawiera ona informacje na temat składu, wskazań, dawkowania oraz możliwych skutków ubocznych leków, suplementów diety oraz wyrobów medycznych. Wszelkie wątpliwości, nawet te dotyczące leków dostępnych bez recepty, konsultuj z lekarzem lub farmaceutą. Zawsze zapoznaj się z dołączoną do opakowania ulotką, która zawiera szczegółowe informacje na temat danego leku, suplementu diety lub wyrobu medycznego. Stosowanie preparatu zgodnie z zaleceniami decyduje o skuteczności i bezpieczeństwie leczenia.